Dubblat i omsättning och personalstyrka under pandemiåret?! This gang did 🐝

Vi fick tillfälle att sitta ner och prata med Marcus Törnell, delägare av Beegleton. Beegleton är en reklambyrå som hjälper sina kunder med det mesta inom marknadsföring; hemsidor, digital annonsering, grafisk design och sociala medier. Företaget har vuxit i en rasande takt sen början av 2020 och har sedan dess fördubblat antalet anställda. Företaget startades 2011 av Marcus och hans kompanjon Carl Netz och har sedan dess fått prova på både med- och motgång.  

Hur har er resa sett ut? 

”Det har varit mycket spännande, vi startade bolaget innan vi båda skulle börja studera och drev det dom första två åren vid sidan av studierna. Sedan flyttade vi tillbaka till Norrköping från Lidköping respektive Karlstad för att börja driva företaget på riktigt.” förklarar Marcus.

Har starten av Beegleton varit som ni förväntade er?

”Nej det skulle jag inte säga, det var inte så enkelt som vi trodde och gick långsamt framåt i flera år. Efter en extra tuff period valde vi att göra en nystart. Vi började med affärscoaching och fick en mentor genom Almi och strax efter det påbörjade vi vårt arbete för att bli ISO-certifierade.” berättar Marcus om.



Under första halvåret av 2018 flyttade Beegleton in som medlemmar hos oss på DOSPACE. Under hösten 2018 tog Carl och Marcus in sin första anställda, på timmar, som under början av 2019 blev till en fast anställning. Då var målet med rekryteringen att få in någon med samma kompetens som dom för att frigöra tid för mer införsäljning. Nu handlar det istället om att hitta kompletterande kompetenser. 

Ingen har missat pandemin, det har varit tufft för många men för er har det rullat på, hur har senaste året för er sett ut?

”För oss, precis som för alla andra, var det oroligt och många frågor till en början, vi hade börjat få upp farten och var oroliga för att pandemin skulle sätta stopp för vår tillväxt. Under andra kvartalet blev det en dipp i omsättningen men vi lyckades till slut att dubbla omsättningen under året trots det. Nästan alla jobbade hemifrån, nätverkande var inte ett alternativ – man insåg att hemsidan och marknadsföring på nätet är extra viktigt nu. Det uppstod även nya behov, saker som antagligen inte skulle dykt upp annars så som digitala mässor, livestreams och liknande som vi fick hjälpa våra kunder med. Folk insåg rätt snabbt att det inte gick att vänta ut pandemin.” berättar Marcus om. 

 

Ni har behövt rekrytera nya personer under året, hur kommer det sig?

”Det har kommit in fler och större uppdrag vilket har gett oss möjlighet att utveckla våra tjänster. Mycket är enklare för oss nu när vi både har specialister och generalister, vi kan helt enkelt bistå med djupare kompetens och en större helhet.” Beskriver Marcus för oss. Vid vidare samtal om hur den ökade mängd uppdrag uppstått svarar Marcus ”Vi marknadsför oss främst genom nätverkande, sen har många uppdrag kommit genom DOSPACE med, men självfallet även genom vår digitala annonsering och genom nöjda kunder. När det kommer till hur vi tänker kring rekrytering så ger ett litet team andra viktiga fördelar. Vi värdesätter personkemi, att man är självgående och initiativtagande. Det är viktigare att hitta rätt person än rätt kompetens. Kompetens är lättare komplettera än ett byte av personlighet. ”

“Vi värdesätter personkemi, att man är självgående och initiativtagande. Det är viktigare att hitta rätt person än rätt kompetens. Kompetens är lättare komplettera än ett byte av personlighet.”

 När det kommer till att starta bolag, har du några tips till nya företagare?

”Det finns många saker man kan tipsa om, men om jag ser till det som skulle hjälpt oss skulle jag säga - lär dig att ta betalt. Jag vill även lyfta att man ska våga ta hjälp och hitta ett bra nätverk såklart. Andra företagare eller mentorsskapsprogram är kanon, personen behöver inte ha jobbat med det du ska göra, det är erfarenhet av företagande som är det viktiga. ”

Vad hade ni gjort annorlunda om ni startade idag?

”Vi hade inte suttit och väntat på att telefonen skulle ringa utan varit mer aktiva. Sen är det viktigt att hitta rätt betalningsformer, paketera produkten på ett bra sätt och i samband med det hitta en bra kombination av större engångsprojekt och mindre löpande projekt. ”

Slutligen, varför har ni valt DOSPACE?

”Vi satt med ett fåtal andra innan vi flyttade hit, men vi ville ha mer folk och mer nätverkande omkring oss. Centralt läge är alltid härligt och att få fler ”kollegor” är guld värt. När DOSPACE öppnade fanns det en hype kring det och coworking var något nytt. Det fanns en förväntan om att this is the place to be och det har det levt upp till. Att sitta här har resulterat i mycket bra för vår del, inte minst att vi fått många nya kunder genom det.”

Vill du lära känna Beegleton ännu bättre? Hälsa på deras hemsida! 🐝

Föregående
Föregående

Så här får du råd med ett bättre kontor än vad du har råd med egentligen:

Nästa
Nästa

Meet our members: Magnus Toresand